Sunday 7 June 2020

8 SILAP FAHAM USAHAWAN TENTANG COPYWRITING

Kesilapan ramai usahawan 
+Beli ebook, video course & subscribe tutorial pelbagai. 
+Join seminar sana - sini, belajar dengan mentor tu mentor ni. 
+Last-Last tiada tindakan, hasil pun tiada. Pastikan anda jangan tergolong dalam golongan tersebut. 
+Buat tindakan. Belajar. Ulang, ulang & ulang lagi sampai dalam hasil. 
SILAP FAHAM DALAM COPYWRITING. 

1-“Saya dah buat iklan kenapa takde orang beli?”
*Tulis iklan itu bukan syarat orang membeli. *Berapa ramai orang tgok iklan tapi tak beli 
2-Anda tidak tulis mesej yang betul dalam ayat iklan. 
*Anda tulis ayat iklan tidak match dengan pembaca anda. 
*Mesej yang disampaikan tidak kena dengan pembaca. 
3-Tulis ayat iklan dengan syok sendiri. 
*Manusia baca apa yang dia minat. Apa yang menarik dengan minat dia itu lah bacaan dia. 
*Ayat menjual ayat yang mampu tarik perhatian & pegang perhatian prospek untuk membeli. 
4-Tak cukup volume. Ini permainan number. *Berapa orang beli dengan kita dengan iklan kita? 
*Makin ramai orang minat dengan iklan kita makin tinggi orang nak membeli dengan kita. 
*Ini perkiraan yang disebut sebagai “conversion rate”. 
*Conversion rate dikira berapa ramai pembeli kita dapat hasil dari prospek yang nampak iklan kita. Kiraan nya adalah seperti di bawah 👇

(Orang beli / orang tengok iklan kita)

*Kalau 1000 prospek tengok iklan kita. Yang membeli iaitu 350 bermakna conversion rate kita adalah 35%
.
5-Sekadar buat iklan di profil sendiri. 
Ingat buat posting di fb dah cukup buat iklan. Kalau friend & follower kita 
.
6-Sekadar buat iklan di group - group. Sesuai ke.? 
*Target markets yg tepat & kena dengan prospects kita. Sesuai lah 👍
*Pastikan kita validate siapa dalam group tu? Orang minat macam mana dalam group tu? 
*Kalau match dengan. Jalan. 
.
7-Jual produk syok sendiri. 
*Manusia membeli untuk selesai masalah.
*Manusia akan cari produk / servis untuk mereka selesaikan masalah mereka hadapi. 
*Kita jual produk sebab sistem ejen yg kita join. 
*Bukan sebab ada orang nak produk tu 
.
8-Mencari ayat gempak meletup gempak. 
*Ayat gempak boleh jadi orang tak beli dengan kita. 
*Ayat gempak memang tak wujud dalam copywriting. 
*Prospek membeli bukan sebab ayat iklan gempak. Tapi, sebab mesej yang disampaikan kena dengan minat prospek. 
.
So apa sebenarnya copywriting? Apa tujuan copywriting ditulis? 
Ok disini saya kongsi beberapa point untuk anda praktik copywriting yang boleh beri kesan kepada audiens anda. 
+Tarik perhatian prospek untuk baca iklan anda. 
+Pegang perhatian prospek untuk terus baca iklan anda. 
+Seru prospek untuk buat tindakan dengan buat pembelian. 

No comments:

Post a Comment

Jika anda ada sebarang cadangan,kritikan dan ulasan.Sila sertakan di ruang ini.